неделя, 23 август 2015 г.

Шерлок Холмс - Артър Конан Дойл

Рейтинг:

  Причината за оценката ми, която е 4.5, а не 5 е, че колкото и невероятен да е Шерлок не ме накара да се влюбя така както в Граф Монте Кристо, например. Малко са на брой произведенията, които са ме запленили така като този шедьовър. Но въпреки всичко, Шерлок Холмс е най-известният детектив на света и е, цитирам, „синоним на наблюдателската дарба и гениална дедуктивност“. Определено е така и неведнъж сама успях да достигна до факта за неговата абсолютна гениалност и точност. Дори се изумявах как успява да разгадава случаите си с такъв замах и прецизност, напълно съвършено. Мога дори да се похваля, че веднъж или два пъти успях да отгатна кой е престъпника, което за мен е постижение, защото надали мога да се меря с гениалния ум на този вечен литературен герой. Сър Артър Конан Дойл се е справил блестящо с изграждането му и написването на криминалните си произведения с него.
  Най-напред искам да уточня изборът си за кориците. Има много издания с разказите за Шерлок на най-разнообразни издателства, следователно е въпрос на личен избор кои да сложа и аз избрах тези по простата причина, че Труд предоставя пълни три тома с произведенията. Освен едно, за което имам малка забележка. Имат пропуск единствено за Знакът на Четиримата в първия том, а в третия нещата са малко разбъркани и е добре да се видят как вървят последователно в Уикипедия.
  Няма как да коментирам всеки разказ поотделно, твърде много са за тази цел, но реших да напиша заглавията на деветте книги четири, от които романи и пет сборника с разкази.
  1. Етюд в червено
  2. Знакът на четиримата
  3. Приключенията на Шерлок Холмс
  4. Мемоарите на Шерлок Холмс
  5. Баскервилското куче
  6. Завръщането на Шерлок Холмс
  7. Долината на страха
  8. Преди да падне завесата
  9. Архив на Шерлок Холмс
 Най-интересно от всички ми бе Етюд в червено, първата книга. Може би, защото до тогава нито бях чела нещо за Шерлок, нито бях гледала и ме заинтригува силно. В началото имах леки съмнения дали ще ми хареса като се има в предвид, че миналата събота преди да се захвана с Шерлок Холмс бях отхвърлила немалък брой книги от тези, които щях да чета и се бях обнадеждила и за тази, но още с първата страница интересът ми бе запален и то на максимум. Определено за любител на криминалните романи това е най-яркият пример за такава литература.
  Може да прозвучи странно, но харесвам образът на Шерлок. Още в началото, кога не мога да уточня, се спомена, че той е висок 1,88 и това ми направи силно впечатление. А и адски ми допадна факта, че има сиви очи. Не знам, стори ми се доста привличащо. Друго, от което се изненадах бе, че книгите се развиват от гледната точка на д-р Уотсън, фигура, за която колкото и да се срамувам да кажа, нямах представа коя е докато не започнах да чета. Наистина не знаех кой е и с изумление открих, че това е верният му приятел съпътстващ го в немалко от неговите разследвания и негов биограф. С дребни изключения не е от негова гледна точка, което е пренебрежително, защото поне 95% от всички други са.
  Ще подскажа, само че има две глави от всички девет книги, които са разказани от гледната точка на Шерлок и не скривам, че преди това бях любопитна да разбера как ли би изглеждало ако той разказва и се убедих как де. Ала ще запазя кои са точно и в кое произведение са. Всъщност точно тогава ми стана мъчно за Уотсън, защото при него е по-вълнуващо и неизвестността на случващото се наоколо и в главата на Шерлок е доста по-добър вариант. Но не отричам и че в началото силно се изненадах, че се разказва от аз-лице и то на доктор Уотсън, непознатия тогава за мен герой.
  Според мен кратките истории събрани в тези девет книги са изключително заинтригуващи и някои от тях направо впечатляващи. Ако не се бях заинтригувала по Младия Шерлок Холмс и ако една приятелка(добре де, редно е да отдам нужните почести на Юли) не ме бе убедила, че е редно първо да прочета оригиналите, едва ли някога щях да ги започна тъй като тези други книги разказващи как е станал такъв велик детектив са от съвременен автор и все пак не са от А.К.Дойл, човекът измислил този гениален ум пропит с много бистро и логично мислене. Наистина си заслужава да се прочете и се убедих и несъмнено не смятам, че съм си пропиля изминалата седмица и то изобщо. Така че наистина препоръчвам ако някой желае да прочете Шеролк Холмс.
  По навик си извадих любим цитат от произведението, който да споделя, защото смятам, че е абсолютно истинен и приложим: 
„Щом отстраниш невъзможното, то това, което остане, колкото и невероятно да изглежда, трябва да е истина.“
- Шерлок Холмс, Артър Конан Дойл

Няма коментари:

Публикуване на коментар