вторник, 8 август 2017 г.

How to get out of a reading slump?


  Определено най-ужасното за един читател е да попадне в читателски застой. Не че не искам да чета, просто... нямам желание, колкото и глупаво да звучи. Случва ми се, твърде често и твърде продължително за моя вкус, да изпадна в т.нар. читателски застой и не ми се прави абсолютно нищо. Лошото е, че обхваща не само желанието ми за четене, но и почти всичко останало. А какво правя ли тогава? Дремя на компютъра, просто пилеейки си времето с моментни занимания колкото да не правя нещо продуктивно.
  Заглавието си казва достатъчно, така че в днешната тема ще поговоря малко за начините да се справиш с читателския застой и затова ще мина направо.

📖 Какво е reading slump?

  1. В Urban Dictionary точния превод на този израз е „Неспособността да вземеш книга и да я прочетеш просто, защото не можеш, не можеш да четеш.“

  2. Самата дума slump има много значения както и може да се отнася за writing slump, creative slump ect. Slump е рязък спад и в различните контексти има и различно значение, може да се използва и за загуби що се отнася до цени или обезценяване на нещо.

  3. Друго по-общо значение, което намерих и е много точно според мен гласи: „Период от време, през който човек се справя без предмет или дейност.“


📖 Какво представлява за мен?

  Също прочетох нещо, което смятам, че е адски вярно - това е най-лошият кошмар за един читател. Точно така си го определям и аз. Налегне ли ме такъв застой, може да продължи с дни, седмици... Не че не искам да чета, просто... не мога. Дори не мога да обясня точно защо, самото това състояние... трудно е да се опише. Това е един период, в който нямаш желание за нищо. Наляга те пълна летаргия и си супер непродуктивен. Ето защо за мен е кошмарно, аз се занимавам с най-различни неща и да спра и да не правя нищо ме убива. Бездействието е най-лошият ми кошмар, неслучайно мразех даскалото, в час можех да умра от скука.


📖 Как да се справим с читателския застой?

  Time out!

  За мен читателския застой означава, че трябва да си дадеш почивка. Когато ми се натрупат много неща, чела съм последователно много книги и в един момент системата ми прегрява и се нуждае от почивка. В такива случаи е най-добре да дадем на пауза и да спрем за кратко. Е, когато паузата се проточи... трябва да намерим начин да я спрем. Но в основите си по мое мнение reading slump-а се дължи на преумора и организма иска да ти каже стоп. Така че колкото по-изморен, толкова по-дълга почивка. Най-важното е да осъзнаеш, че си уморен и да осъзнаеш, че е време да спреш и да си кажеш „Окей, трябва да спра, нужда се от почивка.“

 Favs

 Може да се окаже много добра идея да препрочетеш нещо, което харесваш. Дори не е казано, че трябва да прочетеш наново цялата книга. Аз обичам да препрочитам пасажи от любимите си книги. Така просто си релаксирам наслаждавайки се едновременно на нещо познато, което обичам. Така че да препрочетеш нещо любимо може да се окаже добро решение дори за тези, които не обичат да го правят (мен включително, но в този случай ми действа добре).

+For Writers

  Когато зацикля в четенето, много често ми се случва да се вдъхновя да пиша. Отдавна спрях да пиша и качвам историите си, просто нямаше смисъл, защото нито имам много читатели, нито получавам обратна връзка, ака коментари и такива. Сега просто пиша в повечето случаи за себе си и за свое собствено удоволствие. Имам поне дузина идеи, които частично са започнати от някъде. Идват ми идеи из самата книги и като се вдъхновя и пиша доста, а започнах и да го правя само на английски, ако можех щях да пренапиша и останалите си истории, но е прекалено трудоемко и ще отнеме страшно много време, а аз не съм от постоянните. За писателите читателския застой може да се окаже повод за творческо вдъхновение за писане както на мен често ми се случва.

First steps

  Най-добре след подобен застой не се нахвърляйте на най-тежката и дебела книга, която попаднете. Препоръчвам нещо леко и немного дълго. Някоя кратка романтична история или нещо друго в любимия в жанр, като за начало. Може дори да не е роман, а нещо съвсем различно, важното е да се започне от някъде. И всичко книжно е начало.

Be moderate

  Най-важното нещо за всичко е да не прекаляваш. Всичко е по-добре, когато е в умерени граници. А най-напред не бива да се прекалява с целите и отново да си поставиш за цел в списъка тази, тази.... и тази книга за безумно кратък срок. Това ще доведе до ново изтощение, а не това е целта. Трябва да бъдеш умерен и да не прекаляваш, по-добре да поддържаш постоянство и да си четеш редовно, отколкото да се изсилваш и да изпадаш в застой, нали?


Do whatever you like

  Най-простия и полезен съвет - прави това, което ти харесва. Рисуване, слушане на музика, спорт, разходка... всичко, което искаш и ти харесва. Важно е да си дадеш почивка. Има какви ли не занимания и всеки си има свои предпочитания. Независимо какво е - физическа или умствена дейност, важното е да ти достави удоволствие и да забравиш за натрупания си график и колко много книги още искаш да прочетеш, но не можеш.

But don't push yourself too hard

Според мен не трябва да се насилваш да прочетеш нещо, което не искаш. Остави се на течението, внезапно ще се появи някоя книга, която така ще ти грабне вниманието, че няма да искаш да я пускаш. Но да се принуждаваш да четеш нещо когато не искаш... не е решение. Всъщност така започна последният ми книжен застой, просто не ми се четеше точно тази книга колкото и да се насилвах, но внезапно изскочи нещо, което ме заинтригува веднага и ето че преди да се усетя бях излязла от лежерното си състояние. Мисля, че това е най-добрия съвет от всичките, поне за мен.


  Силно се надявам съветите ми да са от помощ на някого и този пост да се е оказал полезен. Стана по-дълъг от колкото очаквах и се радвам. И един въпрос, който навярно повечето ще игнорират, но все пак: Как се справяте с вашия reading slump?

Няма коментари:

Публикуване на коментар